Argentina aconsegueix acord per saldar part del deute extern endarrerit
“Argentina ha tornat al món”. Així ho va anunciar la presidenta del país llatinoamericà, Cristina Ferndández, després de que el gabinet del ministeri d’economia anunciés dijous oficialment que es realitzarà un bescanvi d’una part important del deute públic que resta pendent de pagar als seus creditors des de la darrera suspensió de pagaments al 2001. Aquesta part del deute correspon a uns 20.000 milions de dòlars de capital i 9.000 milions d’interessos de mora, i corresponen a uns 180.000 tenedors de bons a Itàlia.
Aquest bescanvi consisteix en el fons en una reestructuració del valor del deute i l’emissió de nous títols: el valor nominal dels bons actual es reduirà en un terç, però a canvi, s’emetran i s’entregaran títols de deute nous a un valor de mercat superior. Davant el risc i la delicada situació de les finances al país i al món, molts creditors han acabat acceptant la proposta.
Vuit anys desprès del default, aquest anunci persegueix l’objectiu de que Argentina pugui tornar a emetre deute als mercats financers internacionals amb la garantia d’obtenir-ne als tipus d’interès de mercat, i no amb l’enorme prima de risc que ara hauria de pagar. L’efecte s’espera que no sigui immediat i, a més, es preveu subjecte a que el país segueixi les reformes necessàries per normalitzar l’economia, com reconeixes diversos mitjans de comunicació. En aquest sentit, una primera acció imperant és aturar el finançament del deute actual del govern amb reserves financeres del Banc Central, mesura que és la principal causa de les pressions inflacionistes i tipus d’interès alts d’Argentina. Aquest fet ja va comportar una disputa interna al govern quan l’anterior governador del Banc Central, Martín Redrado, es va negar a acceptar finançar més deute públic.
Ara, pendents del Club de París
El pas immediat a l’agenda del ministre d’economia, Amado Boudou, abans de realitzar altres accions, és saldar totalment el deute que encara té amb uns altres creditors amb més pes polític, com són els del Club de París, una agrupació de creditors que existeix des del 1956, any de la primera suspensió de pagaments d’Argentina. Aquest deute ascendeix a 7.500 milions de dòlars, dels quals 3.000 milions corresponen a interessos de demora.
One Response to “Argentina aconsegueix acord per saldar part del deute extern endarrerit”
Bon blog, i en català.
Vos he afegit al meu: http://economylessons.blogspot.com