El proteccionisme afecta al sector tecnològic
Estem assistint des del 2007-2008 a una crisi econòmica global que ha comportat en molts casos un increment generalitzat de la regulació i de les polítiques proteccionistes. És ben sabut per quasi tothom també que el sector TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) produeix molts dels seus components a països asiàtics i de l’Europa de l’Est com a conseqüència en molts casos de deslocalitzacions.
Un estudi de la consultora PwC presentat la setmana passada revela com la majoria de les companyies troben beneficiós un procés globalitzador en el que veuen el seu mercat potencial ampliat. Però, tot i això, segons una enquesta feta per la consultora, només un 39% es mostra partidària d’implementar estratègies orientades a la internacionalització (1). Ja que el transport entre països per a moltes TIC suposa un alt percentatge de les despeses dels seus productes, i per tant, el sector tecnològic és un dels principals afectats d’aquestes mesures proteccionistes generalitzades i evidentment també es veu afectada per la disminució del consum a escala global.
En el mateix estudi de PwC es desvela com un 44% de les empreses afirmen que el proteccionisme implementat per alguns governs ja ha afectat a la seva estratègia a nivell mundial.
Descens del comerç a escala mundial
El juliol de l’any passat, la OMC (Organització Mundial del Comerç) ja presentà un estudi sobre les perspectives comercials per al 2010 en que predeia un descens d’aquest d’entorn al 10% (2). Mentre que altres estudis publicats per l’Economist Intelligence Unit (think tank de la revista britànica The Economist) xifraven el descens en TIC per a països del G-7 entorn al 5%.
Pel que fa a països emergents, l’estudi conclou que la crisi no ha fet més que accentuar encara més aquesta diferència entre el gran creixement d’aquests enfront a la crisi de molts països ja considerats com a desenvolupats. Segons un 80% dels enquestats, tant la Índia com la Xina seran qui liderin el sector en els propers anys, sobretot degut al creixement de la mà d’obra qualificada en aquests països i a l’enorme mercat interior d’aquests gegants asiàtics.
(1) Enquesta realitzada a 159 executius d’empreses tecnològiques.
(2) En el seu moment es parlà de la major contracció del comerç a nivell mundial des de la 2ª Guerra Mundial.
Deixa un comentari